History of popular traditions

2023/2024
PERCORSI COMUNE/GENERICO
IMBRIANI Eugenio

Elementi di storia moderna e contemporanea, conoscenze letterarie, elementi di scienze sociali.
Elements of modern and contemporary history, literary knowledge, elements of social sciences

Il corso si propone di fornire elementi di base per la conoscenza della disciplina, la discussione dei problemi e dell’approccio metodologico.

The course aims to provide basic elements for the knowledge of the discipline, the discussion of the problems and the methodological approach

La disciplina si propone lo studio delle dinamiche culturali relative ai saperi popolari e ai processi di patrimonializzazione della cultura tradizionale, nei suoi vari aspetti. Ci si propone di avviare lo studente a conoscere gli elementi fondamentali della storia della disciplina, le principali questioni teoriche, l’impianto metodologico; inoltre, è importante che acquisisca dimestichezza con la terminologia specifica e con i concetti che la disciplina stessa elabora.

The discipline aims to study the cultural dynamics relating to popular knowledge and the processes of patrimonialisation of traditional culture, in its various aspects. We aim to initiate the student to know the fundamental elements of the history of the discipline, the main theoretical issues, the methodological system; moreover, it is important that he becomes familiar with the specific terminology and with the concepts that the discipline itself develops.

lezione frontale, con andamento seminariale in alcune fasi del corso, analisi di documentazione bibliografica e visuale; una parte delle lezioni sarà tenuta in modalità asincrona; sono state preregistrate quindici lezioni, per cui il numero delle lezioni frontali sarà di 39 ore.

frontal lesson, with seminar progress in some phases of the course, analysis of bibliographic and visual documentation; a part of the lessons will be held in asynchronous mode; fifteen lessons have been pre-recorded, so the number of frontal lessons will be 39 hours.

L'esame di norma sarà scritto (test a risposta multipla) almeno per i primi tre appelli. Gli studenti in ritardo con gli esami sosterranno la prova oralmente. Gli appelli successivi al terzo saranno in modalità orale.

The exam will normally be written (multiple choice test) for at least the first three appeals. Students late with the exams will take the test orally. Appeals following the third will be oral.

Il concetto di folklore nella sua storia, tradizione, uso del passato, cultura popolare, patrimonio culturale, usi del folklore
The concept of folklore in its history, tradition, use of the past, popular culture, cultural heritage, uses of folklore

E. Imbriani, F come folklore, Bari, Progedit, 2022

M. Niola, E. Moro, Il presepe, Bologna, il Mulino, 2022